Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

فرستنده با کیفیت FM رادیو ماشین

فرستنده با کیفیت FM رادیو ماشین



مدار فوق نوعی فرستنده FM برای ارسال صوت است.

 

 

عملکرد: ترانزیستور BC547 در نقش پیش تقویت کننده، سیگنال دریافت شده از میکروفن عمل می کند. این ترانزیستور به صورت تقویت کننده امیتر مشترک در مدار قرار دارد. از آنجایی که بیس این ترانزیستور با مقاومت بزرگ 1 مگا اهمی بایاس شده است، در نتیجه جریان کلکتور آن کم و gm ترانزیستور کوچک می باشد. پس بهره پیش تقویت کننده کاهش یافته تا نویز ورودی از طریق میکروفن زیاد تقویت نشود و مقدار سیگنال به نویز بهبود یابد.

میکروفن موجود در مدار وظیفه تبدیل صوت به سیگنال الکتریکی را بر عهده دارد. خازن متصل به بیس ترانزیستور BC547 هم نقش ایزوله کننده سیگنال AC از DC را دارد و هم به همراه مقاومت 39 کیلویی به عنوان فیلتر پایین گذر عمل می کند. میکروفن از نوع خازنی بوده و پایه منفی آن را باید به زمین وصل کنید.

ترانزیستور دوقطبی تیپ منفی NPN BJT 2N2222، هم نقش نوسان ساز و هم تقویت کننده و هم مخلوط کننده یا میکسر را بر عهده دارد. این ترانزیستور دارای fT نسبتا بزرگی بوده و می تواند به عنوان قلب تپنده فرستنده های باند RF به کار رود. سلف و خازن موجود در کلکتور این ترانزیستور در نقش رزوناتور یا همان بانک RLC هستند و به نوعی مانند فیلتر نیز عمل می کنند. برای ساخت سلف از سیم روکش دار با قطر شش میلی متر و چهار دور استفاده کنید. برد این فرستنده در حدود چند متر است. برای دریافت در باند مورد نظر ایستگاه را آنقدر تغییر دهید تا صدا شنیده شود. برای تغییر باند کافی است خازن را تنظیم کنید. برای آنتن از سیم مستقیم با طول 65 سانتی متر استفاده می شود. این سیم در نقش آنتن تک قطبی یا Monopole بوده که نسبت به آنتن دوقطبی یا دایپل (Dipole) بهره دوبرابری دارد.

کاربردها: فرستنده صوتی، فرستنده رادیویی، بیسیم، میکروفن بیسیم و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد