Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

کلید لمسی بسیار ساده ترانزیستوری

کلید لمسی بسیار ساده ترانزیستوری



عملکرد: با این مدار و به محض لمس صفحه فلزی می توان دستگاه های مختلف رو فعال کرد.

 

 

این مدار دارای یک صفحه 1 در 1 سانتی متری فلزی است که به پایه گیت ترانزیستور FET متصل شده است، پس از لمس این صفحه، الکتریسیته موجود در بدن از صفحه به این پایه منتقل می شود. چون ترانزیستورهای اثر میدان یا همان FETها دارای امپدانس ورودی بالایی هستند، در نتیجه جریان زیادی از بدن عبور نمی کند. ترانزیستورهای Q2 و Q3 نقش تقویت کننده جریان DC را ایفا می کنند و هر دو به صورت امیتر مشترک در مدار قرار گرفتند. کلکتور ترانزیستور Q3 یک رله را درایو (راه اندازی) می کند. به محض لمس کلید، رله فعال شده و دستگاهی که به آن متصل است را روشن می کند (می تواند نقش غیرفعال کننده یا خاموش کننده را نیز ایفا کند).


در مدار فوق به جای استفاده از دو ترانزیستور دوقطبی یا BJT می توان از یک ترانزیستور BJT  نیز استفاده کرد. توجه شود که بدن انسان در حالت معمولی حدود 200 میلی ولت برق تولید می کند که این برق ناشی از اسید و بازهای موجود در بدن است که در نقض الکترولیت باتری عمل می کنند. برای تست این موضوع کافی است مولتی متری را در حالت اندازه گیری ولتاژ DC قرار داده و دو پروب آن را در دو دست خود گرفته و کمی فشار دهید تا میزان ولتاژ بدن خود را اندازه گیری کنید.

مدار فوق بسیار ساده بوده و با توجه به شماتیک آن مشخص است که هزینه نهایی ساخت آن بسیار پایین است.

کاربردها: کلید زنگ درب، کلید کنترل ها، مدارات ضد سرقت و ...

نظرات 1 + ارسال نظر
mohamad سه‌شنبه 20 بهمن 1394 ساعت 08:04 ق.ظ

با سلام
دیود موازی شده با رله برای چیست؟

سلام
همان گونه که می دانید وقتی ولتاژی به رله وصل می شود سلف داخل رله را مغناطیسی می کند. طبق قانون لنز وقتی منبع از سلف قطع شود ولتاژی با پلاریته مخالف در دو سر سلف ظاهر می گردد. دیودی که ذکر فرمودید برای این است که انرژی باقی مانده در سلف را تخلیه کند.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد