Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار مختل کننده کنترل تلویزیون

مدار مختل کننده کنترل تلویزیون


در شکل فوق، مدار مختل کننده مادون قرمز کنترل تلویزیون نشان داده شده است. این مدار بر اساس نوسان ساز مادون قرمز طراحی شده است. بخش اصلی مدار از آی سی تایمر 555 تشکیل شده است. این مدار از دسته مختل کننده ها یا جمر (Jammer) است. 

 

عملکرد مدار: مدار فوق در حقیقت یک مدار نوسان ساز (Oscillator) آستابل (Astable) است که توسط آی سی معروف و پرکاربرد IC Timer 555 طراحی شده است. ساختار فوق از نوع مدار آستابل با سیکل وظیفه (Duty Cycle) نامتقارن است. مقاومت های یک کیلو، 470 اهم و پتانسیومتر 10 کیلویی به همراه خازن 10 نانو فارادی، فرکانس نوسان و دیوتی سایکل (Duty Cycle) را تعیین می کنند. با تغییر پتانسیومتر 10 کیلو اهمی، همزمان می توان فرکانس پالس های خروجی (Pulse Signal) و سیکل وظیفه را تغییر داد. مقدار فرکانس نوسان از رابطه زیر بدست می آید.

f=(1.4)/(C(R1+P1+2R2))

ترانزیستور در نقش درایور (Driver) برای لامپ های LED مادون قرمز (Infrared) از نوع فرستنده یا همان IR LED به کار گرفته شده است. این ترانزیستور به صورت تقویت کننده امیتر مشترک (Common Emitter) در مدار مورد استفاده قرار گرفته است. در مدار فوق می توان از ترانزیستور BC107، C945، 2N2222 و یا ترانزیستورهای مشابه استفاده کرد. خازن 0.1 نانو فارادی برای تقویت پایداری مدار به کار رفته است. حداکثر مقدار منبع تغذیه نباید از 12 ولت بیشتر شود. در صورت استفاده از منبع تغذیه 12 ولتی، مقدار مقاومت 100 اهمی در کلکتور (Collector) ترانزیستور به همراه مقاومت 1 کیلویی متصل به بیس (Base) ترانزیستور باید دوباره تنظیم شوند.


توجه داشته باشید که برد (Range) فرستنده بستگی به LED ها دارد و هرچه LED قوی تری به کار رود، برد ارسال افزایش می شود. لامپ های IR LED معمولی در دو نوع 3 میلی متری و 5 میلی متری با قیمت کم در بازار موجود می باشند. البته LED های مادون قرمز توان بالا با قیمت بیشتر نیز وجود دارند که می توان از آن ها بهره برد. نکته دیگر آنکه زاویه دید LED های مادون قرمز معمولا محدود است. یعنی هر LED مادون قرمز محدوده 120 درجه ای را پوشش می دهد. به بیان دقیق تر زاویه فضایی 120 استرادیان را پوشش می دهد. به همین دلیل برای آنکه بتوان در هر زاویه ای سیگنال را دریافت کرد، بهتر است از سه عدد LED مادون قرمز در فرستنده و گیرنده استفاده کرد تا زاویه فضایی 360 استرادیان را پوشش دهند. البته توجه داشته باشید که مقاومت سری شده با LED مادون قرمز، اگر از حدی کمتر شود، این قطعات خواهند سوخت. به همین دلیل بهتر از برگه اطلاعاتی (Data Sheet) قطعات استفاده گردد. از این مدار می توان برای تست گیرنده های مادون قرمز نیز استفاده کرد.


کاربردها: مدار مختل کننده کنترل تلویزیون، مختل کننده مادون قرمز، مدار تست گیرنده های مادون قرمز و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد