Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

سرطان ریه و دخانیات

سرطان ریه و دخانیات


حدود نود تا نود و پنج درصد افرادی که به سرطان ریه مبتلا می‌شوند به طور حتم یک سابقه مصرف دخانیات داشته‌اند. به عنوان مثال مصرف سیگار، دویست تا سیصد برابر احتمال ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می‌دهد.  

هر چه طول مدت زمان مصرف دخانیات بیشتر باشد و این مسئله از سنین زودتری آغاز شود شروع مصرف دخانیات در سنین زیر هجده سال شانس ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. همچنین تعداد مصرف نخ‌های سیگار نیز در این امر تاثیر می‌گذارد. در صورتی که فردی در حدود سن بیست سالگی، استعمال دخانیات را آغاز کند و میزان مصرف سیگار وی یک پاکت در روز باشد، احتمال ابتلای فرد در سن پنجاه سالگی به سرطان ریه وجود دارد. در این بین تاثیر قرص‌های روان‌گردان در بروز این نوع سرطان ثابت نشده است.


رادون موجود در هوا یا کره زمین، کار با پنبه نسوز در عایق‌بندی ساختمانی می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دهد. همچنین کار در معادن فلزات سنگین یا معادن زغال سنگ نیز در بروز این نوع سرطان موثر واقع می‌شود. علاوه بر مواد رادیواکتیو، آلودگی موجود در مراکز صنعتی و شهرهای بزرگ، شانس ابتلا به سرطان ریه را در فرد افزایش می‌دهد. این مسئله حتی در افرادی که سابقه مصرف سیگار را ندارند و تنها در معرض این موارد بوده‌اند، نیز بروز می‌کند.


این نوع سرطان، شایع‌ترین سرطان دنیا محسوب می‌شود و در بین خانم‌ها و آقایان بروز می‌کند. سرطان ریه در ایران پس از سرطان معده در آقایان و سرطان سینه در خانم‌ها، دومین یا سومین علت مرگ و میر محسوب می‌شود. مصرف سیگار، دخانیات و قلیان مهم‌ترین عامل بروز سرطان ریه در افراد است.


سرطان ریه به طور معمول از سنین چهل سالگی به بعد و بین سنین شصت تا هفتاد سالگی بروز می‌کند شیوع این بیماری در سنین کمتر از چهل سال بسیار کمتر است. از مهم‌ترین علایم این بیماری می‌توان به سرفه‌های طولانی مدت و بدون سابقه خاص همراه با کاهش وزن بدن فرد و لمس توده‌ای در گردن فرد اشاره کرد. همچنین سرفه‌های طولانی مدت این افراد با خلط‌های خونی همراه است.


منبع: حسین فودازی عضو هیئت مدیره انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد