Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار روشن کردن لامپ با خط تلفن

مدار روشن کردن لامپ با خط تلفن


در شکل فوق، مدار ساده ای معرفی می شود که با آن می توان حدود 12 لامپ LED را با خط تلفن روشن کرد. در ادامه با ساختار مدار بیشتر آشنا می شویم. 

 

عملکرد مدار: مدار فوق در حقیقت یک درایور یا راه انداز (Driver) لامپ های LED با خط تلفن (Telephone Line) خانگی است. می دانیم که کلیه خطوط تلفن ثابت دارای ولتاژ ثابت یا DC (Direct Current) هستند. می توان از این ولتاژ ثابت برای راه اندازی وسایل کم مصرف مانند لامپ های LED به تعداد کم استفاده کرد. البته باید توجه داشت که نباید بار مصرفی بیش از اندازه از خط تلفن جریان بکشد چون در این صورت خط تلفن از کار خواهد افتاد.


مطابق شکل، خط تلفن ابتدا وارد چهار دیود یکسوساز می شود. می توان به جای این دیودهای یکسوساز D1 تا D4 از یک پل دیودی استفاده کرد. این یکسوساز برای حذف تغییر جهت یا تغییر پلاریته جریان (و یا ولتاژ) احتمالی به کار می رود. دو مقاومت R1 و R2 برای تنظیم ولتاژ به کار می رود. تعداد لامپ های LED باید به گونه ای تعیین شود که جریان و ولتاژ لازم را بتوان توسط خط تلفن تامین کرد. آی سی رگولاتور LM317 برای تثبیت ولتاژ به کار رفته است. اگر تعداد لامپ های LED کم یا زیاد شود یا طریقه اتصال (سری یا موازی کردن لامپ های LED) می توان با تغییر مقاومت های R1 و R2 روشنایی لامپ ها را تغییر داد.


کاربردها: مدار روشن کردن لامپ با خط تلفن، مدار لامپ اضطراری با خط تلفن و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد