Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار حساس به دما با ترمیستور

مدار حساس به دما با ترمیستور


در شکل فوق، مدار ساده ای معرفی می شود که با تنظیم دمای دلخواه توسط پتانسومتر، رله را فعال می کند. در حقیقت کاربر، با تنظیم پتانسیومتر، مقدار تغییر مقاومت توسط ترمیستور را سنجیده و برای محدوده دمایی خاص، رله فعال می شود. 

 

عملکرد مدار: می دانیم ترمیستور، مقاومتی است که با تغییر دما، مقدار مقاومت آن تغییر می کند به گونه ای که با تغییر دما، مقدار مقاومت آن افزایش می یابد. در مدار فوق، دو ترانزیستور BC547B از نوع منفی (NPN) بوده که به صورت زوج دارلینگتون (Darlington) در مدار قرار گرفته اند. مقاومت ترمیستور به همراه پتانسیومتر، مدار بایاس (Bias) را تشکیل می دهند. مقدار ولتاژ بیس (Base) ترانزیستور Q1 از تقسیم ولتاژ ناشی از مقاومت های ترمیستور (Thermistor) و مقاومت پتانسیومتر بدست می آید. به همین دلیل می توان با تنظیم پتانسیومتر، کاری کرد که هر گاه مقاومت ترمیستور در اثر تغییر دما از حدی بیشتر یا کمتر شود، ترانزیستورها روشن و یا خاموش شوند.


زوج دارلینگتون در مدار بالا به صورت طبقه تقویت کننده امیتر مشترک (Common Emitter) برای تقویت بهره جریان مستقیم (DC) به کار رفته است. در حقیقت این زوج ترانزیستور نقش مدار درایور یا راه انداز (Driver) را برای رله (Relay) ایفا می کنند. دیود D برای حذف جریان برگشتی از بوبین رله (Back EMF) به صورت موازی و معکوس با بوبین رله قرار گرفته است تا از آسیب به رله و ترانزیستورها پیشگیری کند. با توجه به ولتاژ 9 ولت منبع تغذیه، از رله 6 ولتی استفاده شده است. اگر از رله یا منبع تغذیه دیگر استفاده می شود باید حتما این دو متناسب با یکدیگر باشند.


کاربردها: مدار حساس به دما با ترمیستور، مدار سنسور دما، سنسور دما، مدار هشدار آتش سوزی، مدار کنترل دمای اتاق و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد