Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار ساده کنترل سرعت موتور DC

مدار ساده کنترل سرعت موتور DC


در اینجا مداری (Circuit) بسیار ساده و کاربردی (Applicable) معرفی می گردد که به وسیله آن می توان سرعت (Speed) یک موتور DC را کنترل کرد. ایده اصلی به کار گرفته شده در مدار، بر مبنای کنترل سرعت موتور DC از طریق تنظیم جریان تغذیه موتور است. 

 

عملکرد: همان گونه که از مدار مشاهده می شود، مدار از یک پتانسیومتر متصل به زوج دارلینگتون (Darlington) شامل ترانزیستورهای Q1 و Q2 تشکیل شده است. هرچه مقدار مقاومت پتانسیومتر VR1 کمتر شود، بیس (Base) ترانزیستور Q1 مقاومت کمتری را می بیند. در نتیجه جریان بیس ترانزیستور افزایش یافته و طبق ضریب تقویت جریان ترانزیستور، جریان کلکتور (Collector) ترانزیستور نیز بالا می رود. دو ترانزیستور با توپولوژی زوج دارلینگتون به صورت کلکتور مشترک (Common Collector) در مدار قرار گرفته اند که می توان به صورت مدار بافر (Buffer) نیز از آن یاد کرد.


 علت استفاده از طبقه کلکتور مشترک آن است که این نوع تقویت کننده ها، برای بارهایی با امپدانس کم مناسب است. به عبارت دیگر از تقویت کننده کلکتور مشترک برای تقویت جریان خروجی استفاده می شود. استفاده از ترانزیستور TIP120 در مدار به خاطر عکس العمل سریع آن ها است. یعنی این ترانزیستورها از دسته ترانزیستورهای سوئیچینگ یا Switching Transistor با سرعت کلیدزنی (Switching) بالا هستند. می توان از ترانزیستور های TIP122، 2N3055، MJE13005، MJE13007 و ... نیز بهره برد. دو دیود به کار رفته در مدار از نوع Flywheel Diode بوده و از سرعت بالای سوئیچینگ برخوردار (Fast Switching Diode) هستند. بهتر است از دیودهای سری UF4007 استفاده گردد زیرا از خانواده دیودهای Ultra Fast می باشند. مقاومت R1 برای تخلیه جریان برگشتی از موتور استفاده شده است.


به بیان دیگر برای حذف اثر Back EMF موتور از این مقاومت به همراه دیود D1 و D2 به صورت بایاس معکوس (Reverse Bias) بهره برداری شده است. دیود D1 و D2 نقش حفاظتی برای ترانزیستورها را بر عهده دارند. مقدار منبع تغذیه بسته به نوع موتور به کار رفته شده دارد. مثلا اگر از موتور DC با ولتاژ کاری 12 ولت استفاده شود، بهتر است منبع تغذیه در محدوده 12 تا 15 ولت باشد. با افزایش مقدار منبع تغذیه، بهتر است با توجه به برگه اطلاعاتی (Data Sheet) ترانزیستورها، از نوع مناسب آن ها در مدار بهره برد. همچنین می توان از این ساختار برای کنترل روشنایی لامپ ها به خصوص لامپ های LED توان بالا نیز استفاده کرد. در این حالت مدار کارکرد دیمر (Dimmer) به خود می گیرد.


کاربردها: کنترل سرعت موتور DC، مدار کنترل روشنایی لامپ، مدار دیمر و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد