Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

بمبهای الکترومغناطیس

بمب های الکترومغناطیس


بمب الکترومغناطیسی (Electromagnetic pulse) به دسته‌ای از سلاح‌های الکترومغناطیسی گفته می‌شود که با انفجار خود پالس بسیار بزرگی را در محیط منتشر می‌کنند که این پالس‌ها با نفوذ به سیستم‌های الکترونیکی قادر به تخریب عملکرد آن‌ها می‌باشند. 

 

فناوری اساسی که تولید پالس‌های الکترومغناطیسی در سلاح‌ها توسط آن‌ها صورت می‌گیرد غالباً عبارتند از: مولدهای فشرده‌سازی شار (Flux Compression Generator)، ژنراتورهای Magnet-Hydrodynamic و دسته‌ای از وسایل پر قدرت مایکروویو که در راس آن‌ها نوسان‌ساز با کاتد مجازی یا ویرکتور قرار دارد. البته روش‌های نوین تولید پالس‌های الکترومغناطیسی قدرتمند و نیز پالس‌های الکترومغناطیسی تولید شده در سیستم استفاده از شتاب‌دهنده‌های ذرات باردار انرژی می‌باشد که می‌تواند حتی به سیستم‌های پوشش‌دار و حفاظت شده عادی نیز نفوذ کرده و تخریب لازم را روی سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی بر جای گذارد.


عبارت EMP یا Electromagnetic Pulse بیانگر امواج الکترومغناطیس هستند که دوره زمانی بقای این امواج کوتاه است. در برخی موارد این عبارت به اشتباه در مورد پالس‌های قدرتمند الکترومغناطیس یا بمب‌های الکترومغناطیس به کار می‌رود. معمولا این پالس‌ها در اثر انفجارهای هسته‌ای رخ می‌دهند. ازاین‌رو، با نام پالس‌های الکترومغناطیس هسته‌ای یا NEMP  نیز شناخته می‌شوند

.

عبارت LEMP  در مورد پالس‌های الکترومغناطیس با دامنه میدان‌های الکتریکی یا مغناطیسی کم به کار می‌رود. اصطلاح دامنه کم نسبی است و منظور این است که گیرنده، این امواج را با دامنه کم دریافت می‌کند حال آن‌که ممکن است دامنه پالس‌ها در محل فرستنده یا سرچشمه آن بزرگ باشد. منبع مولد این نوع پالس‌های الکترومغناطیس معمولا انفجارهای سطحی و ضعیف یا انفجار در اتمسفر است

.

عبارت HEMP  در مورد پالس‌های الکترومغناطیس با دامنه میدان‌های الکتریکی یا مغناطیسی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصطلاح دامنه بزرگ نسبی است و منظور این است که گیرنده، این امواج را با دامنه بالا دریافت می‌کند. این نوع پالس‌های الکترومغناطیس معمولا از  انفجار خارج از  اتسفر نتیجه می‌شوند. پالس‌های HEMP مبنای اغلب سیستم‌های EMP را تشکیل می‌دهد. برخی از مباحث مطرح شده در این پروژه به شرح زیر است.


پالس‌های الکترومغناطیس با دامنه بزرگ یا  HEMP

تاریخچه امواج  HEMP

بمب‌های الکترومغناطیس یا  E-Bomb

انواع پالس‌های الکترومغناطیس

آسیب‌پذیری تجهیزات در برابر  HEMP

دامنه قدرت، رفتار و اهمیت HEMP


این پروژه به همراه فایل های شبیه سازی قابل دانلود است. برای دانلود کافی است بر روی "دانلود فایل" در زیر کلیک کنید.


دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد