Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

بررسی آنتن موج نشتی SIW تشعشع کننده در راستای Endfire با بیم باریک و حذف SLL

بررسی آنتن موج نشتی SIW تشعشع کننده در راستای Endfire با بیم باریک و حذف SLL


در این جا آنتن موج نشتی مبتنی بر موجبر مجتمع‌شده در زیرلایه (SIW) باریک بیم تشعشع کننده در راستای Endfire، به همراه روش کاهش سطح گلبرگ‌های جانبی بررسی می‌شود. شرایط سمت‌گرایی بیشینه برای تابش در راستای Endfire از منابع خطی با توزیع دامنه مختلف به طور تئوری بحث می‌شود.  

برای راستای Endfire و برخلاف راستای Broadside مشاهده می‌شود طراحی که سطح گلبرگ جانبی در آن کم باشد، می‌تواند سمت‌گرایی بالا هم داشته باشد. یک آنتن SIW LWA با Taper شدگی عرضی شکاف‌ها در صفحات بالا و پایین ارائه می شود. آنتن طراحی‌شده در مقایسه با آنتن‌های موج نشتی یکنواخت با شکاف‌های عرضی در صفحه بالایی، می‌تواند دقیقا در راستای Endfire تابش کند درحالی‌که SLL پایینی دارد. طراحی آنتن موج نشتی با SLL کم که در راستای Endfire تشعشع می‌کنندمعمولا تلفات فیزیکی زیادی به همراه دارند. بااین‌حال، وقتی آنتن در راستای Endfire تشعشع می‌کند، یک شکل بیم مناسب با SLL کم را حفظ می‌کند.


آنتن‌های موج نشتی باریک بیم با پترن مدادی و SLL کم که راستای Endfire را اسکن کنند در ارتباطات راهبردی و سیستم‌های راداری کاربرد دارند. در طراحی آنتن با منبع خطی پیوسته تشعشع‌کننده در راستای Endfire، ثابت فاز موج رونده برای منبع خطی، باید برابر یا کمی بزرگ‌تر از عددموج فضای آزاد باشد. از این رو، اغلب از امواج آرام (مانند امواج سطحی) در طراحی یک آنتن موج نشتی رونده تشعشع‌کننده در راستای Endfire استفاده می‌شود. به منظور دریافت حداکثر سمت‌گرایی برای بیم اصلی در راستای Endfire، ثابت فاز برابر عددموج فضای آزاد نیست و کمی بزرگ‌تر از آن است. شرط معروف Hansen-Woodyard، ثابت فاز بهینه برای حداکثر سمت‌گرایی Endfire یک منبع خطی پیوسته محدود با یک توزیع دامنه یکنواخت را به‌دست می دهد. اخیرا، بسطی از شرایط Hansen-Woodyard برای حداکثر سمت‌گرایی منبع خطی با پروفایل دامنه تضعیف‌شونده نمایی ارائه شده است. درهرحال، منابع خطی با پروفایل دامنه یکنواخت یا تضعیف نمایی، SLL بالایی دارند، به خصوص هنگامی‌که برای حصول بیشینه سمت‌گرایی طراحی می شوند.


آنتن‌های موج رونده متنوعی با تشعشع در راستای Endfire نظیر آنتن‌های موج سطحی، آنتن یاگی اودا، آنتن Vivaldi، آنتن Helical و ... وجود دارند. کنترل توزیع دامنه آنتن Helical و Vivaldi برای حذف SLL، به سادگی امکان‌پذیر نیست. آنتن یاگی اودا و آنتن موج سطحی به‌گونه‌ای Taper شده‌اند که SLL کمی داشته باشند که به سختی انجام می‌شود. اکثر این آنتن‌ها عملکرد مناسبی در راستای Endfire ندارند زیرا موج نشتی که اهمیت فیزیکی ویژه‌ای در ناحیه موج سریع دارند ممکن است وقتی به ناحیه موج ساکن می‌روند به سرعت تضعیف شوند. علاوه برآن، جهت تابش (الکتریکی یا مغناطیسی) منابع جریان بر روی روزنه یک آنتن موج رونده موازی با راستای محور باشد، ممکن نیست که دماغه پرتو اصلی آنتن دقیقا در راستای Endfire قرار گیرد زیرا پترن المان جریان جهت‌گیری‌شده در راستای محور، در همان راستای محوری دارای Nullهایی است.


آنتن SIW LWA با شکاف‌های عرضی در صفحه بالایی، مد نامناسب (مد موج نشتی) و مد مناسب (یک مد موج سطحی و یک مد موجبری مناسب) را پشتیبانی می‌کند. موج سطحی یک موج آرام بوده که از اهمیت فیزیکی ویژه‌ای در ناحیه موج آرام دارد. هنگامی‌که پرتو اصلی راستای Endfire را اسکن می‌کند موج نشتی اهمیت فیزیکی خود را از دست می دهد ولی موج سطحی (موج آرام) شروع به تشعشع می‌کند. ازاین رو، آنتن می‌تواند در حضور یک صفحه زمین نامتناهی و در راستای Endfire تشعشع کند. درهرحال، آنتن شکاف‌دار SIW یکنواخت دارای SLL بالایی است. از طرفی، در عمل پرتو اصلی نمی‌تواند در حضور یک صفحه زمین محدود و با توجه به اثرات تفرق از لبه، دقیقا راستای Endfire را اسکن کند.


همچنین مباحثی از جمله حداکثر سمتگرایی برای توزیع دامنه یکنواخت و Taper شده، منابع خطی یکنواخت و تیلور، بررسی افزایش سمتگرایی، آنتن موج نشتی SIW با شکافهای عرضی یکنواخت در دو صفحه، آنتن موج نشتی با Taper شدگی تیلور و ... به طور گام به گام بررسی می شوند. برای دانلود کافی است بر روی "دانلود فایل" در زیر کلیک کنید.


دانلود فایل

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد