Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

آنتن‌های موج نشتی موجبری شکاف دار طویل

آنتن‌های موج نشتی موجبری شکاف دار طویل


همان طور که میدانیم، آنتن های شکاف دار موج نشتی موجبری، مدت ها در کاربردهای فضایی متعددی مورد استفاده قرار می گرفتند. دلایلی از جمله پهنای باند باریک، توانایی حمل توان های بالا و سادگی ساختار باعث چنین امری بوده اند. کمبود اطلاعات تحلیلی در مورد آنتن هایی با شکاف های طویل، همواره احساس می شده است. حل پیچیده و طولانی معادلات انتگرالی مربوط به شکاف های طویل ولی محدود در آنتن های شکاف دار موجبری پیوسته، مهم ترین دلیل این امر می باشد. امروزه با پیشرفت تجهیزات رایانه ای و استفاده از روش های عددی مانند روش ممان، تحلیل دقیق آنتن های عملی به راحتی امکان پذیر شده است.  

آنتن هایی با شکاف های طویل طولی مستقیم، دارای چندین مشخصه مهم از جمله پهنای بیم نیم توان مناسب (که با افزایش طول شکاف کاهش می یابد)، راندمان تشعشعی بالا (با انتخاب مناسب عرض شکاف حتی می تواند به حدود 100 درصد نیز برسد) و سادگی ساختار این گونه آنتن ها در مقایسه با دیگر انواع آنتن های شکاف دار می باشند. مهم ترین ایراد آنتن های  شکاف دار موجبری یکنواخت، سطح بالای گلبرگ های جانبی داخلی در الگوی تشعشعی آن ها است. سطح همه گلبرگ های جانبی از جمله گلبرگ های جانبی داخلی را می توان با Taper کردن مناسب توزیع روزنه (شکاف) به آسانی کنترل کرد. این امر با تغییر آهسته عرض یا میزان خم شدگی شکاف قابل پیاده سازی است.


نشان داده می شود که با خمش مناسب شکاف طویل و پیوسته موجبر به گونه ای که از خط وسط موجبر شروع شده و تا دیواره جانبی ادامه یابد و در ادامه دوباره به خط وسط موجبر نزدیک شود، توزیع روزنه به گونه ای Taper می شود که الگوی تشعشعی راه دور آنتن، دارای سطح گلبرگ های جانبی بهینه خواهد شد. هم چنین پهنای بیم نیم توان (HPBW) و راندمان تشعشعی آنتن نیز با انتخاب مناسب طول و عرض شکاف تنظیم می شوند به گونه ای که حتی ایزولاسیون میان دو آنتن به راحتی کنترل پذیر می شود.


در این جا سعی می شود تا توزیع میدان های روزنه، الگوی دامنه راه دور و مشخصات تزویج متقابل میان چندین آنتن موج نشتی شکاف دار طویلی که روزنه های این آنتن ها روی دیواره پهن موجبر مستطیلی واقع شده اند و در کنار صفحه زمین نامتناهی قرار دارند، به طور تئوری مورد بررسی قرار گیرند. در ادامه دیده می شود که آنتن هایی با شکاف های طویل مستقیم، دارای سطح گلبرگ جانبی بزرگ در الگوی تشعشعی خود می باشند که استفاده از این نوع آنتن ها را در کاربردهایی که عملکرد بالایی مورد نیاز است را کاهش می دهد. دیده خواهد شد که برای کاهش سطح گلبرگ های جانبی در الگوی تشعشعی، از آنتن هایی یا شکاف های طویل پر پیچ که از خط وسط موجبر آغاز شده و به خط کناری موجبر رسیده و در ادامه دوباره به خط وسط موجبر باز می گردد، استفاده می شود.


مباحثی از جمله توزیع میدان های روزنه، الگوی دامنه میدان های راه دور، تحلیل ادمیتانس و ایزولاسیون، ساختار آنتن، ایزولاسیون بین دو آنتن مشابه و ... مورد بررسی دقیق با روابط قرار می گیرند. برای دانلود کافی است بر روی "دانلود فایل" در زیر کلیک کنید.


دانلود فایل

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد