Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

کاهش تعداد المان های آنتن های آرایه ای

کاهش تعداد المان های آنتن های آرایه ای


یکی از راه های افزایش بهره در آنتن های آرایه ای افزایش تعداد المان ها می باشد. در عمل تعداد المان های زیاد در آرایه ها، افزایش هزینه ساخت آرایه، افزایش زمان تحلیل آرایه، بزرگ شدن آرایه و ... را در پی دارد. از این رو کاهش تعداد المان های آرایه با حفظ ویژگی های آرایه از جمله مهم ترین موضوعات مورد تحقیق در زمینه طراحی آنتن های آرایه ای می باشد.  

در این پروژه به بررسی روش Matrix Pencil Method یا به اختصار MPM در سنتز آرایه های خطی به منظور کاهش تعداد المان های آرایه های خطی غیر یکنواخت پرداخته می شود. هم چنین از دیگر مزیت های این روش کاهش تعداد المان های آرایه هایی است که به شیوه های گوناگون مانند دولف چبیشف، وودوارد لاوسون و ... طراحی می شوند. این روش یک الگوریتم تکراری نبوده بنابراین زمان تحلیل آرایه ها بسیار کم و در محدوده چند ثانیه می باشد. در روش فوق ابتدا از پترن آنتن آرایه ای مورد سنجش، نمونه برداری می شود و سپس این نمونه ها به فرم ماتریس هنکل در آمده و در ادامه با استفاده از روش تجزیه مقادیر منفرد یا Singular Value Decomposition (SVD) مرتبه ماتریس هنکل با صرف نظر کردن از مقادیر منفرد غیر مهم کاهش می یابد. در نهایت با استفاده از ماتریس هنکل بدست آمده ضرایب تحریک و مکان المان ها بازیابی می شود. نتایج بدست آمده، کارایی و بهره خوبی را برای کاهش تعداد المان های آرایه نشان می دهند.


روش MPM قابلیت صرفه جویی در تعداد المان ها حتی تا بیش از 40 درصد را نیز داراست. از طرف دیگر زمان پردازش کل الگوریتم برای رایانه های معمولی در محدوده میلی ثانیه قرار دارد. روش فوق توانایی پیاده سازی بر روی آرایه های غیر خطی را نیز دارد. نکته قابل توجه این است که روش فوق بر روی ضریب آرایه اعمال می شود در حالی که می توان آن را بر روی پترن تشعشعی آنتن که حاصل ضرب ضریب آرایه در ضریب المان است نیز گسترش داد.


این پروژه به همراه فایل های شبیه سازی قابل دانلود است. برای دانلود کافی است بر روی "دانلود فایل" در زیر کلیک کنید.


دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد