Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار دزدگیر حرکتی

مدار دزدگیر حرکتی


در اینجا مداری ساده و کاربردی معرفی می گردد که می توان به عنوان دزدگیری که با مشاهده حرکت فعال می شود، بهره برداری کرد. از این مدار می توان به عنوان سنسور حساس به حرکت، رادار حرکتی نیز استفاده کرد. 

 

عملکرد: المان پیزوالکتریک (Piezo Electric) عنصری است که ارتعاش مکانیکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. از همین خاصیت در مدار فوق  استفاده شده است. عدم وجود فیدبک منفی (Negative Feedback) در آپ امپ (Op-Amp) باعث شده است تا آپ امپ در مدار فوق به عنوان مقایسه کننده (Comparator) استفاده شود. سر مثبت آپ امپ، با تقسیم ولتاژ بین مقاومت 15 کیلو و پتانسیومتر 22 کیلو یک ولتاژ مبنا دریافت می کند و با ولتاژ سر منفی آپ امپ مقایسه می شود. هرگاه پیزوالکتریک توسط ارتعاش مکانیکی سیگنال الکتریکی تولید کند، سر مثبت آپ امپ نسبت به سر منفی دارای ولتاژ بزرگتری خواهد شد و خروجی آپ امپ به حدود ولتاژ تغذیه می رسد. از طرف دیگر سیگنال پیزوالکتریک توسط مقاومت 1 مگا اهمی با تقویت کوچک به خروجی می رود.


چون در این مدار نوسان سازی صوتی (Audio Oscillator) به خاطر حفظ سادگی مدار تعبیه نشده است نباید انتظار صدای بوق با کیفیت و بلندی را داشت. از طرف دیگر عدوم وجود تقویت کننده بافر (Buffer) باعث شده است تا در خروجی از بازر پیزوالکتریک (Piezo Buzzer) با امپدانس بزرگ استفاده شود تا عدم تطبیق امپدانس (Impedance Matching) جبران شود. دیود 1N4001 از برگشت سیگنال به سمت آپ امپ جلوگیری می کند و از طرف دیگر مقداری از نویز را نیز حذف می کند. پتانسیل 22 کیلویی را می توان آنقدر تنظیم کرد تا مدار بهترین عملکرد را از خود نشان دهد زیرا با آن ولتاژ مبنا که مقایسه بر اساس آن انجام می گیرد تعیین می شود. منبع تغذیه (Power Supply) استفاده شده در مدار حدود 3 ولت است. اگر از آپ امپ دیگری مانند LM741 یا LM324 برای این مدار استفاده شود باید طبق برگه اطلاعاتی (Data Sheet) آن، منبع تغذیه مناسب استفاده گردد.


کاربردها: مدار دزدگیر حرکتی، سنسور حرکتی، رادار متحرک، رادار حرکتی و ...

نظرات 2 + ارسال نظر
یاسین شنبه 18 خرداد 1398 ساعت 05:01 ب.ظ

سلام مجدد
دوست عزیز من می خواهم از این مدار برای محاصبه فاصله با یک ال ای دی جهت نشان دادن میزان فاصله استفاده کنم
پیشنهاد شما استفاده از چه سنسور ، المان یا قطعه ای هست که لجای پیزو در این مدار استفاده کنم و فاصله بین دو تا 4 متر بتواند پوشش دهد ؟

سلام و درود
اگر صرفا میخواهید فاصله یک لامپ LED را از فاصله ای دور بسنجیدکه می توانید از همین مدار استفاده کنید و بجای سنسور پیزو از LDR استفاده کنید به گونه ای که سنسور درون محفظه پوشانده شده باشد. ولی اگر صرفا فاصله سنج می خواید می توانید از PIR استفاده کنید(کافی است عبارت PIR circuit را در گوگل جستجو کنید).
اگر فکر می کنید باز هم ابهام وجود دارد منظور خود را دقیق تر بفرمایید تا راهکارهای دیگری رو پیشنهاد کنم.
موفق باشد

یاسین پنج‌شنبه 16 خرداد 1398 ساعت 12:59 ق.ظ

سلام دوست عزیز
این مدار دزدگیر حرکتی تا چه فاصله ای قابل تنظیم و تشخیص حرکت ها است
ممنون میشم توضیح بدهید ؟

سلام و درود
همونطور که مشاهده می شود عنصر پیزوالکتریک در مدار استفاده شده است. این عنصر به لرزش های مکانیکی حساس است بنابراین فاصله ای که شما فرمودید خیلی در این مدار معنی نداد. به عبارت دیگر، کافی است در یک اتاق، عنصر پیزو را در کف اتاق نصب کنید و هرگاه لرزشی احساس شد (در کل اتاق)، سنسور فعال می شود. در حقیقت، این عنصر حتما باید به صورت فیزیکی لرزش را احساس کند.
موفق باشید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد