Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار تشخیص سیم برق دار

مدار تشخیص سیم برق دار


در ادامه مداری مورد بررسی قرار می گیرد که سیم برق دار را بدون تماس فیزیکی تشخیص می دهد. 

عملکرد: از فیزیک می دانیم که هرگاه از هادی الکتریکی جریانی عبور کند، آن هادی پتانسیل غیرصفر می گیرد. در مدار تشخیص سیم برق دار نیز از همین خاصیت استفاده شده است. وقتی سیم مسی (یا هر فلز دیگر) به برق وصل باشد، بارهایی درون آن به وجود می آیند و فلز از پتانسیل صفر به پتانسیل غیرصفر تغییر حالت می دهد. پتانسیل ایجاد شده، از طریق مقاومت متصل به بیس ترانزیستور (Transistor) نوع منفی یا NPN، بیس (Base) ترانزیستور Q1 را تحریک می کند. ولی از آنجایی که این جریان تحریک کوچک است، توانایی راه اندازی بار را ندارد. به همین دلیل جریان کوچک ترانزیستور Q1 در ضریب تقویت جریان این ترانزیستور (همان Beta) ضرب شده و جریان کلکتور با اندازه بزرگ تری را به وجود می آورد. جریان کلکتور (Collector) ترانزیستور Q1 مستقیما به بیس ترانزیستور Q2 اعمال شده و دوباره توسط ترانزیستور Q2 تقویت می شود تا بتواند هشدار دهنده را تغذیه کند. این جریان (Current) دوباره توسط ترانزیستور Q3 تقویت می شود.


در این جا هشدار دهنده یک لامپ LED است ولی می تواند به بوبین رله مغناطیسی (Relay) نیز اعمال شود تا سیستم هشدار صوتی مانند بازر (Buzzer) را در صورت نیاز فعال کند. اگرچه ممکن است بتوان بدون استفاده از رله نیز بازر را فعال کرد. در صورتی که جریان به اندازه کافی تقویت نشده باشد می توان از تعداد بیشتری از ترانزیستور نیز استفاده کرد. نوع ترانزیستور استفاده شده می تواند دلخواه باشد (مثلا BC107، 2N2222، C945 و ...) ولی باید توجه داشت که ضریب تقویت جریان ترانزیستور یا همان بتا باید به اندازه کافی بزرگ باشد. همچنین می توان از زوج دارلینگتون مثلا TIP122 نیز استفاده کرد. مدار به اندازه کافی ساده است. مقاومت موجود در کلکتور ترانزیستور Q3 برای محدود کردن جریان برای لامپ ال ای دی است (نقش Current Limiter را دارد) که در صورت استفاده از رله می توان آن را حذف کرد. مقدار ولتاژ تغذیه نیز بسته به ترانزیستور می تواند متفاوت باشد. با فرض استفاده از ترانزیستورهای 2N2222، C945 و یا BC547، باتری (Battery) یا آداپتور 6 ولت کافی است. توجه شود که هرچه مقدار ولتاژ تغذیه بزرگتر باشد تعداد ترانزیستورها را می توان کاهش داد. این مدار را می توان به عنوان سنسور (Sensor) تشخیص سیم برق دار نیز مورد استفاده قرار داد. جنس سیم می تواند به جای مس، آلومینیوم و یا حتی آهن نیز باشد.


کاربردها: تشخیص سیم برق دار بدون تماس فیزیکی، تشخیص قطعی سیم برق داخل دیوار  و ...

نظرات 3 + ارسال نظر
محمد چهارشنبه 22 مرداد 1399 ساعت 11:36 ق.ظ

آیا از کجا میشه فهمید سیم های برق به دیوار چسپیده

سلام دوست عزیز
اگه منظور شما اینه که از کجا بفهمیم سیم برق در کدوم قسمت دیوار هست، خوب باید از قبل مکان احتمالی سیم ها رو بدونیم.

رضا ثابتی چهارشنبه 2 بهمن 1398 ساعت 12:42 ق.ظ

با عرض سلام و ادب،
این مدار در مورد کابل تک،ویا دو زوج صادق نیست،فقط بدرد سیم تک رشته میخوره،البته با خطا،

با سلام و احترام
مدار فوق یک ساختار ساده دارد و حرف جنابعالی کاملا صحیح است.

محمود چهارشنبه 18 دی 1398 ساعت 03:38 ب.ظ

سلام.حالا اگه بخواهیم قطعی یک کابل یو اس بی که وسطاش قطع شده پیدا کنیم،ایا مدار یا فازمتری هست که قطعی سیم5یا 12ولت رو بصورت القایی پیدا کنه.اگه موجوده مدارشو قرار بدین.سپاس

با سلام
کابل یو اس بی دو سیم تغذیه با ولتاژ دی سی داره و دو سیم دیتا.
برای سیم تغذیه میشه از کلمپ مترهایی که جریان دی سی رو هم اندازه میگیرن استفاده کرد.
برای سیم های دیتا هم از کلمپ مترهای حساس باید استفاده کنید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد