Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

نوسان ساز ساده با رله

نوسان ساز ساده با رله


مدار فوق یک مدار ویبراتور یا خود نوسان (Self Vibrator) با استفاده از رله (Realy) است. 

عملکرد: ابتدار کنتاکت NC (Naturally Connected) مسیر رله به باتری از طریق مقاومت R را برقرار می کند. در این حالت منبع به بار وصل نیست ولی منبع به مدار RL متصل می شود. پس در اینجا با مداری روبه رو هستیم که باتری توسط کلیدی به یک مقاومت سری شده به سلف (Inductance) وصل می شود. سلف در ابتدا خالی است و معادل اتصال مدارباز است. چون در اینجا سلف خالی است مغناطیس رله غیرفعال بوده و کنتاکت های رله در وضعیت قبلی باقی می مانند. این وضعیت تا زمانی طول می کشد که سلف شارژ شود که معادل اتصال کوتاه است و رله تغییر وضعیت می دهد.


مدار RL توسط باتری شروع به شارژ می کند و بعد از تقریبا 5 ثابت زمانی یعنی T1=5L/R سلف شارژ می شود. در این حالت، رله تغییر وضعیت داده و مغناطیس رله وصل می شود و کنتاکت های رله تغییر حالت می دهند. یعنی حالت دوم مدار پیش می آید. در حالت دوم بار توسط کنتاکت NO (Naturally Closed) رله به باتری وصل می شود. کنتاکت NC رله مسیر مدار RL را از باتری قطع می کند

.

در این حالت با مدار RL روبه رو هستیم که توسط کلید (همان کنتاکت NC رله) منبع از آن قطع می شود. سلف که تا قبل این حالت توسط باتری شارژ شده بود حالا با قطع باتری از آن، شروع به تخلیه یا دشارژ از طریق مقاومت R می کند. این تخلیه تا جایی ادامه دارد که مغناطیس رله دوباره تغییر وضعیت دهد. فرض می کنیم که در این حالت هم به اندازه 5 ثابت زمانی یعنی T2=5L/R طول می کشد که سلف دشارژ شده و بوبین یا همان مغناطیس رله دوباره به وضعیت اولیه برگردد و این چرخه دوباره تکرار شود. موج حاصل پالس های مربعی است.

با توضیحات فوق، دوره تناوب موج تولیدی یا دوره تناوب روشن و خاموش شدن از رابطه T=T1+T2 به دست می آید. رابطه فوق را می توان به صورت T=10L/R  نیز نوشت. از آن جا که فرکانس عکس ثابت زمانی است پس f=1/T بیانگر فرکانس مدار است. باید توجه داشت که چون هسته مغناطیس رله از جنس آهن است ماکزیمم فرکانسی که می توان از مدار گرفت حدود 500 هرتز است چون بیشتر از این فرکانس، آهن هسته مغناطیس به اشباع می رود. رله به کار رفته می تواند از هر ولتاژی بوده که با مقاومت R و مقدار سلف خود رله به مدار متصل می شود. برای دریافت فرکانس های بیشتر می توان از رله های الکترونیک یا SSR که مخفف Solid State Relay هست استفاده کرد. مقدار معمول مقاومت در حدود 100 اهم در نظر گرفته می شود.


کاربردها: چشمک زن، نوسان ساز فرکانس پایین، سوئیچ های متناوب، تایمرها، مولد موج مربعی و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد