Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

طراحی کامل مدار بایاس ترانزیستور نوع سوم به همراه کد متلب

طراحی کامل مدار بایاس ترانزیستور نوع سوم به همراه کد متلب

طراحی دقیق مدار راه انداز (Bias) ترانزیستور در طراحی تقویت کننده ها (Amplifier)، نوسان سازها (Oscillator) و ... از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


 

 

یک مدار راه انداز مناسب مداری است که با کمترین هزینه و قطعات (Element) از پایداری نسبتا خوبی در برابر عوامل خارجی و ناخواسته برخوردار باشد. مدار فوق مدار راه انداز نسبتا کامل ترانزیستور نوع منفی یا تیپ منفی NPN است. مدار بایاس ترانزیستور نوع مثبت PNP نیز به طور مشابه قابل طراحی است. به علت وجود مقاومت در امیتر و دو مقاومت بیس، این مدار از پایداری حرارتی خوبی برخودار است چون مقاومت امیتر نقش فیدبک منفی داخلی را بازی می کند. معمولا از یک خازن برای بای پس کردن (Bypass) مقاومت امیتر در تقویت کننده ها به طور موازی با آن قرار می گیرد. مقاومت کلکتور Rc نقش بار را بر عهده دارد. اگرچه مقاومت کلکتور می تواند ناحیه کار ترانزیستور را تغییر دهد. مثلا از ناحیه فعال (Active) به ناحیه اشباع (Saturation) ترانزیستور را تغییر حالت دهد. فرض می شود که ترانزیستور دارای پارامترهای Vbe(on)، Vce(sat) و Beta باشد. در این صورت ابتدا ولتاژ بیس به صورت رابطه (1) بدست می آید.


پس از بدست آمدن ولتاژ بیس (Base Voltage)، می توان جریان امیتر (Emitter Current) و جریان کلکتور (Collector Current) را از رابطه (2) بدست آورد. سپس با رابطه (3) جریان بیس محاسبه می گردد. برای آنکه بدانیم ترانزیستور در ناحیه فعال یا اشباع قرار دارد ابتدا باید ولتاژ کلکتور-امیتر را از رابطه (4) بدست آید. اگر VCE>Vce(sat) باشد ترانزیستور در ناحیه فعال قرار دارد. کد نرم افزار متلب (Matlab) به شرح زیر می باشد. توجه شود فرض شده است که مقدار منبع تغذیه از قبل مشخص است.


clear;clc;

Vbe=0.7; beta=100; Vce-sat=0.2; Vcc=12;

Rb1=3e3; Rb2=1e3; Rc=1e3; Re=1e3;

VB=Vcc.*Rb2./(Rb2+Rb1);

Ic=(VB-Vbe)./Re;

Ib=Ic./beta;

Vce=Vcc-(Rc+Re).*Ic;


در خط اول تمام حافظه متلب (Matlab) را با دستور clear و محیط خط فرمان را با دستور clc پاک می کنیم. خط دوم و سوم ورودی ها را دریافت می کند (داده ها نوشته شده اختیاری است). در خط چهارم ولتاژ بیس بدست می آید. در خط پنجم و ششم به ترتیب جریانهای کلکتور و بیس محاسبه می گردد. در خط هفتم ولتاژ لازم برای تعیین ناحیه کار ترانزیستور مشخص می شود.


نظرات 1 + ارسال نظر
کیوان یکشنبه 31 تیر 1397 ساعت 07:46 ق.ظ

عالی بود. لاییک

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد