Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

تعریف تابع در نرم افزار متلب

تعریف تابع در نرم افزار متلب

در نرم افزار متلب (Matlab)، کاربر میتواند یک تابع را برای خود تعریف نموده و هرگاه نیاز بود آن را فراخوانی کند. تابعی که به صورت برنامه نوشته شود و در داخل یک فایل با پسوند .m ذخیره گردد فایل تابعی یا function m-file نام دارد. فرم کلی آن به صورت زیر است:

 

function [out1 out2 … ]=function-name(input1.input2,…)

statement1

statement2

.

.

.

out1=…

out2=…

.

.

.

در ساختار فوق، function-name نام دلخواه تابع (نباید یکی از نام های رزرو شده خود نرم افزار متلب مانند sin باشد) است و فایل مورد نظر نیز باید حتما با همین نام ذخیره شود. متغیرهایی با نام out خروجی تابع (میتوانند بردار یا ماتریس نیز باشند) و متغیرهایی با نام input ورودی تابع (میتوانند بردار یا ماتریس نیز باشند) هستند. جملات statement دستوراتی است که بر روی متغیرهای ورودی تابع انجام گرفته و متغیرهای خروجی را نتیجه میدهد. در مثال زیر که یک تابع یک ورودی یک خروجی است میخواهیم تابعی نوشته تا عدد صحیحی را از ورودی گرفته و فاکتوریل آن را محاسبه کند. برای این کار ابتدا کد مربوط به تابع (کدهایی که در ادامه می آید) را درفایلی با نام تابع یعنی factcalc در پوشه جاری ذخیره میکنیم:

function y=factcalc(n)

temp=1;

for t=1:n

temp=temp*t;

end

y=temp;

حال از محیط خط فرمان کد زیر را اجرا می کنیم:

x=10;

factcalc(x)

در مثال زیر که یک تابع دو ورودی و چهار خروجی است میخواهیم اعداد ورودی را گرفته و حاصل جمع، تفریق، ضرب و تقسیم ورودی ها در خروجی نمایش داده شود. نام تابع را mainop میگذاریم:

function [s m p d]=mainop(x,y)

s=x+y

m=x-y

p=x*y

d=x/y

حال پس از ذخیره فایل مورد نظر دستور زیر را در محیط خط فرمان اجرا میکنیم. توجه کنید تابع به دو ورودی نیاز دارد و چهار خروجی دارد و الزامی وجود ندارد تا نام ورودی های تابع (a,b) با نام متغیرهای تعریف شده در فایل تابع (x,y) یکسان باشد:

a=5;b=2;

mainop(a,b)

در مثال زیر، تابعی نوشته میشود تا دو بردار را به عنوان ورودی دریافت و بردار دوم را بر حسب بردار اول رسم میکند. در این تابع خروجی قابل بازگشت وجود نداشته و به اصطلاح خروجی تهی دارد. نام تابع را vectplot میگذاریم:

function vectplot(x,y)

plot(x,y)

حال فایل را در دایرکتوری جاری ذخیره کرده و کدهای زیر را در محیط خط فرمان command متلب اجرا میکنیم:

p=[-2 -1 0 1 2];

q=[4 1 0 1 4];

vectplot(p,q)

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد