Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

سیستم مخابراتی داخل ساختمان ساده و جالب

سیستم مخابراتی داخل ساختمان ساده و جالب

مدار فوق را می توان به عنوان ارتباط صوتی یکطرفه راه نزدیک به کار برد.

عملکرد: مدار بسیار جالب و هوشمندانه فوق، از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول شامل یک تقویت کننده کلکتور مشترک ترانزیستوری و بخش دوم شامل یک تقویت کننده تفاضلی با آپ امپ Op-Amp است. بلندگوها Speaker هم در نقش میکروفن Microphone و هم در نقش پخش کننده صدا، به کار گرفته شده اند. اگر کلیدها (DPDT) به گونه ای که در شکل نشان داده شده است قرار گیرند، اسپیکر Speaker سمت چپ نقش میکروفن و اسپیکر سمت راست در نقش بلنگو عمل می کند. در این حالت میکروفن به امیتر ترانزیستور ( BC107، C945، 2N2222 و ...) متصل شده و بلندگو به خروجی آی سی LM386 وصل می گردد.

اگر وضعیت کلیدها تغییر کند، جای دو اسپیکر نیز عوض می شود یعنی اسپیکر سمت چپ نقش بلنگو و اسپیکر سمت راست نقش میکروفن را به خود می گیرد. در این حالت هم اسپیکری که در نقش میکروفن است به تقویت کننده کلکتور مشترک و اسپیکری که نقش پخش کننده را دارد به خروجی تقویت کننده عملیاتی متصل می شود. خازن 0.47 میکروفارادی وظیفه ایزولاسیون Isolation میان دو تقویت کننده را بر عهده دارد. پتانسیومتر 10 کیلویی برای تنظیم بلندی صدا یا همان ولوم Volume است. پتانسیومتر 5 کیلویی برای تغییر بهره تقویت کننده است.

همان گونه که گفته شد، کلید S2 دو وضعیت دارد. وقتی که نفر اول در حال مکالمه است، نفر دوم نقش شنونده را دارد. برای وضعیت دوم جای شنونده و گوینده عوض می شود. با این مدار، دو نفر به طور همزمان نمی توانند مکالمه کنند. وقتی بلندگویی به امیتر ترانزیستور NPN وصل شود، ترانزیستور نقش پیش تقویت کننده را بازی می کند و آپ امپ هم نقش تقویت کننده اصلی را بر عهده می گیرد.

کاربرد: ارتباط داخلی صوتی، تلفن داخلی یکطرفه و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد