Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار سنسور ربات مسیریاب

مدار سنسور ربات مسیریاب

مدار فوق از سنسور نوری برای تشخیص رنگ سیاه و سفید استفاده می کند.

عملکرد: مدار از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول، سنسور نوری بازتابی Reflective Optical Sensor که همان آی سی CNY70 است و بخش دوم، بقیه مدار است. مدار داخلی سنسور CNY70 همان طور که در شکل نشان داده شده است از یک بخش فرستنده نوری و بخش گیرنده نوری تشکیل شده است. فرستنده نوری این سنسور یک دیود است که نوری را از روزنه تعبیه شده روی این قطعه به بیرون ارسال می کند. گیرنده نوری این سنسور، یک فوتوترانزیستور Phototransistor بوده که جریان خروجی آن در حالت نرمال برابر 1 میلی آمپر است. طول موج نور ارسالی این سنسور برابر 950 نانومتر است. حداکثر فاصله سنسور از هدف، حدود 5 میلی متر است.

دیود در حکم فرستنده، نوری را بر سطح می تاباند و فوتوترانزیستور در نقش گیرنده، انعکاس حاصل از سطح را دریافت می کند. هرچه سطح روشن تر و سفیدتر باشد شدت نور منعکس شده بیشتر بوده و در نتیجه جریان عبوری از فوتوترانزیستور بیشتر می شود. مقاومت 1 کیلویی سری شده با دیود فرستنده برای محدود کردن جریان دیود به کار رفته است (Current Limiter). پس از دریافت نور توسط فوتوترانزیستور، جریان جاری شده از فوتوترانزیستور، ولتاژی را به بیس ترانزیستور BC547 ایجاد می کند.

پس از روشن شدن این ترانزیستور، لامپ LED قرمز رنگ، شروع به تابش می کند. اگر رنگ سطح به گونه ای باشد که نور انعکاسی، شدت لازم برای فعال کردن فوتوترانزیستور را نداشته باشد، ترانزیستور BC547 قطع شده و RED LED نیز خاموش می شود. ترانزیستور دوم، نوعی درایور Driver برای طبقات دیگری است که ممکن است به مدار متصل گردد. خازن الکترولیت 10 میکرو فارادی، نوعی تاخیر زمانی Time Delay را ایجاد می کند. بدین صورت که اگر ترانزیستور اول فعال باشد و سپس سنسور نوری را دریافت نکند، ترانزیستور اول قطع می شود. این خازن باعث می شود که ترانزیستور BC547 دوم به طور آنی خاموش نشود.

بهتر است مدار قبل از استفاده کالیبره شود. برای کالیبره کردن، پتانسیومتر را در وسط قرار داده و سنسور را روی خط سفیدی قرار دهید. آنقدر پتانسیومتر را تغییر دهید تا LED به روشنایی بیشینه خود برسد. حال سنسور را روی خط مشکی قرار دهید تا LED خاموش شود و اگر نشد پتانسیومتر را تغییر دهید تا این اتفاق بیفتد. این چرخه را آنقدر تکرار کنید تا بهترین حالت بدست آید. اگر قرار است که این سنسور دستگاه توان بالایی را فعال کند بهتر است در خروجی SIG مدار از یک رله استفاده گردد.

کاربرد:ربات تعقیب خط، ربات مسیریاب،سنسور تشخیص رنگ های سیاه و سفید و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد