Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار رادیو بسیار ساده AM

مدار رادیو بسیار ساده AM

مدار فوق، یک گیرنده رادیوی باند AM بسیار ساده را نشان می دهد.

عملکرد: رادیو فوق از 4 بخش آنتن گیرنده، تشدیدگر یا رزوناتور LC Resonator، آشکارساز پوش و تقویت کننده تشکیل شده است. آنتن مورد استفاده از نوع آنتن تک قطبی یا Monopole Antenna می باشد. برای آنتن مدار می توان از آنتن تلسکوپی موجود در بازار و یا از یک تکه سیم به بلندی حدود 50 سانتی متر استفاده کرد. هرچه قطر سیم مورد استفاده در آنتن بیشتر باشد، پهنای باند بیشتری حاصل خواهد شد. البته باید توجه داشت که آنتن تلسکوپی از یک استوانه توخالی تشکیل شده است که با توجه به قطر بزرگ آن، پهنای باند بیشتری دارد.

بخش دوم مدار همان رزوناتور LC است. برای سلف هم می توان از حدود 10 دور سیم پیچیده شده روی هسته ای از جنس فریت یا هوا به قطر حدود 5 میلی متر استفاده کرد. بهتر است از سلف با هسته فریت استفاده شود چون فریت ها با توجه به ضریب گذردهی مغناطیسی بزرگ، سلفی با ظرفیت بزرگتر را نتیجه می دهند و به تعداد دور کمتری نیاز است. بادی توجه داشت که سلف نیز نوعی آنتن حلقوی کوچک Small Loop Antenna است و به آنتن تک قطبی در گیرندگی سیگنال کمک می کند. مقدار خازن متغیر یا تریمر در حدود پیکوفاراد بوده و می توان از خازن های متغیر شیشه ای رادیوهای قدیمی استفاده کرد. در رزوناتور LC، مقدار فرکانس تشدید با تغییر خازن تعیین می شود.

می دانیم سیگنال پیام Message Signal در مدولاسیون دامنه یا AM Modulation در دامنه سیگنال حامل Carrier وجود دارد. به همین دلیل برای آشکارسازی پیام از طبقه آشکارساز پوش استفاده می شود. در اینجا دیود ژرمانیوم نقش آشکارساز پوش را برعهده دارد. دیود باید از نوع ژرمانیوم 1N34 باشد ولی می توان از دیود 1N60 نیز که ولتاژ بایاس مستقیم آن کم و در حدود 0.3 ولت است استفاده کرد. برعکس دیودهای سیلیسیم که ولتاژ بایاس مستقیم آن ها بزرگ و در حدود 0.7 است، دیودهای ژرمانیوم با توجه به ولتاژ بایاس مستقیم کم، برای آشکارسازی سیگنالهای ضعیف تر به کار می روند. اگر بخواهید از دیود سیلیسیوم استفاده کنید، قبل آشکارسازی پوش از یک طبقه پیش تقویت کننده کم نویز LNA یا Low Noise Amplifier باید استفاده شود تا سیگنال به نویز خراب نشود. برای این منظور می توان از مدار تقویت کننده تفاضلی استفاده کرد ولی مدار دیگر از سادگی خارج می شود.

بخش چهارم و پایانی مدار از تقویت کننده عملیاتی تشکیل شده است. آی سی آپ امپ 741 تقویت سیگنال را برعهده دارد. استفاده از فیدبک مقاومتی باعث بهبود پهنای باند، افزایش سیگنال به نویز، افزایش پایداری، کاهش بهره و ... می شود. چون در خروجی از بافر استفاده نشده است برای همین برای جلوگیری از اثر بارگذاری، باید از گوشی با امپدانس بزرگ استفاده شود. می توان یک طبقه دیگر تقویت کننده بافر به مدار اضافه کرد.

کاربردها: گیرنده رادیو AM، سرگرمی، آموزشی و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد