Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار چشمک زن ساده با رله

مدار چشمک زن ساده با رله



مدار فوق یک مدار نوسان ساز یا چشمک زن ساده با استفاده از رله است.

عملکرد: ابتدار کنتاکت NC مسیر رله به باتری را برقرار می کند. در این حالت منبع به لامپ وصل نیست ولی منبع به مدار RC متصل می شود. پس در اینجا با مداری روبه رو هستیم که باتری توسط کلیدی به یک مقاومت سری شده به خازن وصل می شود. خازن در ابتدا خالی است و معادل اتصال کوتاه است. از طرفی دو سر خازن به مغناطیس رله متصل است. چون در اینجا خازن خالی است مغناطیس رله غیرفعال بوده و کنتاکت های رله در وضعیت قبلی باقی می مانند.

مدار RC توسط باتری شروع به شارژ می کند و بعد از تقریبا 5 ثابت زمانی یعنی T1=5RC خازن تا ولتاژ باتری شارژ می شود. بعد از رسیدن ولتاژ خازن به ولتاژ منبع، مغناطیس رله وصل می شود و کنتاکت های رله تغییر حالت می دهند. یعنی حالت دوم مدار پیش می آید. در حالت دوم لامپ توسط کنتاکت NO رله به باتری وصل شده و روشن می شود. کنتاکت NC رله مسیر مدار RC را از باتری قطع می کند.

در این حالت با مدار RC روبه رو هستیم که توسط کلید (همان کنتاکت NC رله) منبع از آن قطع می شود. خازن که تا قبل این حالت توسط باتری شارژ شده بود حالا با قطع باتری از آن، شروع به تخلیه یا دشارژ می کند. این تخلیه تا جایی ادامه دارد که مغناطیس رله دوباره تغییر وضعیت دهد. فرض می کنیم که در این حالت هم به اندازه 5 ثابت زمانی یعنی T2=5RC طول می کشد که خازن دشارژ شده و بوبین یا همان مغناطیس رله دوباره به وضعیت اولیه برگردد و این چرخه دوباره تکرار شود. موج حاصل پالس های مربعی است.

با توضیحات فوق، دوره تناوب موج تولیدی یا دوره تناوب روشن و خاموش شدن از رابطه T=T1+T2 به دست می آید. رابطه فوق را می توان به صورت T=10RC نیز نوشت. از آن جا که فرکانس عکس ثابت زمانی است پس f=0.1/RC بیانگر فرکانس مدار است. باید توجه داشت که چون هسته مغناطیس رله از جنس آهن است ماکزیمم فرکانسی که می توان از مدار گرفت حدود 500Hz است چون بیشتر از این فرکانس، آهن هسته مغناطیس به اشباع می رود. رله به کار رفته می تواند از نوع 5 یا 6 ولت بوده که با مقاومت 100 اهم و خازن 4700 میکروفاراد الکترولیت به مدار متصل می شود. برای دریافت فرکانس های بیشتر می توان از رله های الکترونیک یا SSR که مخفف Solid State Relay هست استفاده کرد.

کاربردها: چشمک زن، نوسان ساز فرکانس پایین، سوئیچ های متناوب، تایمرها، مولد موج مربعی و ...

نظرات 1 + ارسال نظر
m دوشنبه 26 بهمن 1394 ساعت 05:10 ب.ظ

مرسی جالب بود

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد