Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار گیرنده صدای هواپیما

مدار گیرنده صدای هواپیما

مدار فوق در حقیقت عبور هواپیما را از طریق پیام صوتی اعلام می کند.

عملکرد: آنتن به کار رفته در مدار از نوع آنتن تک قطبی یا مونوپل (Monopole) است که طول آن با سعی و خطا به دست می آید. خازن متغیر یا خازن تریمر به کار رفته در ورودی مدار به همراه سلف 450 نانوهانری مدار تشدید یا مدار رزونانس را تشکیل می دهند و فرکانس سیگنال دریافتی توسط این بخش از مدار تعیین می شود. از طرفی رزوناتور مدار از نوع مدار LC می باشد که به عنوان فیلتر نیز عمل می کند.

دیود 1N5711 به عنوان آشکارساز پوش است. آپ امپ سمت چپ یا همان آی سی LM358 در نقش فیلتر فعال عمل می کند و چون سیگنال را تقویت نیز می کند به عنوان تقویت کننده نیز به کار رفته است. آپ امپ دوم یا آی سی سمت راست نیز به عنوان تقویت کننده دوم با طبقه اول سری شده است و وظیفه تقویت سیگنال دریافتی را برعهده دارد. مقاومت 100 کیلویی به کار رفته بین سرهای منفی و خروجی آپ امپ همان شبکه فیدبک مقاومتی است که پایداری مدار را تضمین می کند.

باتوجه به نبود طبقه بافر در مدار فوق، بار متصل به خروجی مدار باید دارای امپدانس بالایی باشد تا اثر بارگذاری خروجی را کاهش دهد. می توان با تغییر کوچکی در مدار این مشکل را رفع کرد. بدین صورت که از یک آپ امپ دیگر به صورت بافر در خروجی مدار و قبل از بار استفاده کرد. در این صورت در شبکه فیدبک آپ امپ سوم از هیچ المانی استفاده نشود. بهتر است آپ امپی که به صورت بافر در مدار قرار می گیرد از همان نوع آی سی LM358 باشد.

کاربرد: گیرنده صدای هواپیما، استفاده در فرودگاه، استفاده در بیمارستان، کاربرد نظامی، کاربرد آموزشی و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد