Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

رادیو گوشی با گوشی کریستالی

رادیو گوشی با گوشی کریستالی



مدار فوق نوعی گیرنده رادیویی با قابلیت تنظیم ایستگاه رادیویی است.

 

 

عملکرد: سلف و خازن متغیر (خازن تریمر) نوعی رزوناتور LC است که هم برای تنظیم فرکانس به کار می رود و هم نقش آنتن را دارد. سلف سری شده با خازن 47 میکر، از 4 دور سیم نزدیک هم با شعاع کم تشکیل شده است. برای تنظیم و تغییر و بهبود عملکرد مدار می توان از سلف هایی با تعداد دور بیشتر و با قطر هسته بزرگتر استفاده کرد. توجه شود که هرچه تعداد دورهای سلف بیشتر یا قطر هسته سلف بزرگ تر شود مقدار سلف افزایش یافته و فرکانس نوسان یا همان فرکانس دریافت ایستگاه رادیویی کاهش می یابد.

سلف موازی شده با خازن متغیر، همان سلف با هسته فریت موجود در رادیوهای قدیمی است. خازن متغیر را نیز می توان از همان رادیوها به دست آورد. اگرچه این سلف و خازن در بازار به صورت آماده موجود می باشند. این سلف و خازن نوعی مدار تشدید هستند که برای دریافت ایستگاه های رادیویی با فرکانس بالا به کار می روند و دارای ضریب کیفیت بزرگی هستند. ترانزیستور سمت چپ از شبکه فیدبک مقاومتی استفاده کرده است و وجود فیدبک کاهش بهره، افزایش پایداری، افزایش پهنای باند و ... را در پی داشته و در نتیجه این ترانزیستور در نقش پیش تقویت کننده عمل می کند.

خازن 100 نانو متصل شده بین دو ترانزیستور، ایزولاسیون لازم برای دو طبقه را تامین می کند. ترانزیستور سمت راست نیز تقویت کننده امیتر مشترک با شبکه فیدبک مقاومتی است که بهره آن توسط پتانسیومتر قابل تنظیم است. از آنجایی که مدار فاقد تقویت کننده کلکتور مشترک یا بافر است نیاز است تا از گوشی هایی با امپدانس بالا مانند گوشی کریستال استفاده شود. تا اثر بارگذاری گوشی روی مدار کاهش یابد.

کابردها: رادیو گوشی، رادیو قابل حمل، گیرنده امواج رادیو و ...

نظرات 1 + ارسال نظر
mohammad سه‌شنبه 20 تیر 1396 ساعت 11:59 ب.ظ

وقت بخیر گوسی کریستالی از کجا میشه تهیه کرد قبلا بود ولی حالا پیدا نمیشه ازمشهدتماس میگیرم

با سلام
الان خیلی کم تو بازار پیدا میشه.
شرکت هایی که کیت الکترونیک میسازند کیت رادیو گوشی کریستال هم دارن .
در شهر تهران کوچه الیک فروشگاه خانه الکترونیک ایران میشه تهیه کرد.
معمولا تعمیرات رادیو، تلویزیون هم باید داشته باشند بخصوص اونهایی که قدیمی تر هستند.
اگر نتونستید پیدا کنید از بلندگوهای کوچک با امپدانس بالا استفاده کنید مثلا بلندگوی 150 اهم و یا میتونید از ترانس های مبدل امپدانس صوتی (آبی یا قرمز) که حدود 1500 تومن قیمتش هست (قیمت برای سال 96 هست) برای افزایش امپدانس بلندگو استفاده کنید. گوشی پیزوالکتریک هم که به وفور در بازار موجود هست هم میشه استفاده کرد.
درصورتی که مشکل حل نشد حتما اطلاع دهید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد